V roce 1863 se sbormistry stávají F. Kaván a B. Smetana, v následujícím roce pak F. Heller a B. Smetana. Hlahol se přestěhoval do domu U královny anglické v Široké ulici (nynější Jungmannově třídě).
Pod vedením P. Křížkovského provedl Hlahol jeho mohutnou kantátu Cyril
a Method v roce 1863 v Brně.
Po Smetanovi dirigoval Hlahol tehdy 27 letý Karel Bendl, za něhož ochablo pořádání zábav a slavností a hledělo se pravého poslání spolku – zpěvu (ve smyslu uměleckém). Tehdejší starosta Hlaholu Josef Huleš byl zároveň pražským purkmistrem. Poprvé byl mužský sbor posílen o ženskou složku 9. března 1873, kdy smíšený sbor zpíval Dvořákův Hymnus.
Na akademii v Novoměstském divadle byla 17.5.1870 provedena při slavnostním položení základ. kamene Národního divadla Smetanova Rolnická. Na této slavnosti účinkovalo ještě 211 jiných zpěváckých spolků.
V květnu 1872 podnikl Hlahol cestu do Drážďan, kam byl pozván tamějším českým zpěváckým spolkem Vlastimil. Hlahol zde uspořádal i svůj vlastní koncert pro širší obecenstvo německé a jeho výtěžek rozhodl se věnovat pensijnímu fondu sboru drážďanské opery.
Starostou byl v roce 1876 zvolen JUDr. J. Fleischmann a sbormistrem v roce 1877 tehdy 24letý Karel Knittl. Hlahol se přestěhoval do Svatováclavské záložny v Řetězové ulici, odtud k Doušům na Václavském náměstí. Velkou zásluhou Knittlovou bylo zřízení stálého ženského sboru, tzv. dámského odboru, který byl včleněn do Hlaholu na podzim r. 1879. Počet členek stoupl na 143, mužský sbor čítal 200 členů.
Vrcholem Knittlovy doby bylo nastudování Dvořákovy Stabat mater (30.11.
a 2.12.1884) a Berliozova Requiem (19. a 26.4.1885), dále Dvořákovy Svatební košile (8.11.1885), Fibichovy Jarní romance (3.6.1886), Bendlova Štědrého dne (rovněž 3.6.86) a Kličkova Pohřbu na Kaňku (12.12.1886).
V únoru roku 1888, když přijel do Prahy Petr Iljič Čajkovskij, uspořádal mu Hlahol zastaveníčko, za něž slíbil (a skutečně složil) ruský skladatel spolku nový sbor.
Zlatou medaili Literis et artibus spolku propůjčil císař v r. 1886. V r. 1889 provedl Hlahol Dvořákovu Mši D-dur (25.3.) spolu se Schubertovým Zpěvem duchů nad vodami a Mendelssohnovým motettem pro 3 ženské hlasy.
V r. 1895, když byla v Praze Národopisná výstava, byl uspořádán velký sjezd zpěváckých spolků. První cenu ze 13 obdržel Hlahol Plzeňský, Vinohradský
a Svatopluk z Uherského Hradiště. Tehdejší sbormistr Klička se vzdal funkce r. 1897. Další 4 roky vedl Hlahol opět Karel Knittl, který se však v r. 1901 stal administrativním ředitelem pražské konservatoře a na sbormistrovství ve spolku rezignoval. Po dvou letech, kdy Hlahol dirigoval K.Douša, se sbormistrovství ujal Adolf Piskáček, který provedl Berliozovo Requiem, Bachovu mši h-moll Beethovenovu Missa solemnis.
V mimořádné zkoušce dne 11.6.1943 bylo vzpomenuto 20. výročí mezinárodního úspěchu Hlaholu na pěveckých zápasech v Amsterodamu, kde v ostré konkurenci získal I. cenu v nejvyšším oddělení smíšených sborů.
Po komisionálním ohledání místností ve dnech 27.9. a 28.9. obdržel Hlahol 30.9.1944 výměr Zemského presidenta v Praze, jímž byly s okamžitou platností sál, šatna s příslušenstvím, galerie, kancelář a zasedací síň přiděleny organizaci Todt – Einsatzgruppe VII, Oberbauleitung v Praze IV.
Od 20.10.1944 nalezl Hlahol svůj dočasný domov ve Štěpánské ul. 35. V této době sbormistr dr. Vratislav Vycpálek pořádal kursy dětského sborového zpěvu pro 164 dětí. Po úspěšném zakončení dětského kursu byl pro ně uspořádán výlet parníkem na Vranskou přehradu.
Během přestávky čekala na posluchače dvě překvapení. Nejdříve to byl přednes Chopinovy Polonézy fis mol v podání Karla Martínka. Mladý klavírista obdařený zanícením, které někdy překrývá zřetelnost not, nikdy však nezakrývá citlivost výrazu.
A Michaela Havlíčková, okouzlující soprán sboru, přednesla s nesporným smyslem pro pohnutí Schubertovu „Ave Maria“. Další nástroj koncertu, flétna, dodala mimořádný jas radosti, která vyzařuje z Fibichova „Beatus vir“.
Dva přídavky, které si zpěvem okouzlené posluchačstvo vynutilo, vyvrcholily vroucím „Allelujah“, kterým sbor ukončil nádherný koncert.
Claude TAELMAN
Prof. Zdeněk Šulc v době svého uměleckého vedení Hlaholu současně obnovil práci s komorním orchestrem, složeným převážně z mladých interpretů (členů České filharmonie, FOK, SOČR). Tím byl rozšířen okruh repertoáru o kantáty, mše a oratoria, uváděné jak v sále pražského Hlaholu, tak ve Smetanově síni, Rudolfinu i kostelích a chrámech doma i v zahraničí. Kromě toho má Hlahol v repertoáru velké množství skladeb a capella našich i zahraničních autorů. V současné době má sbor 60 členů, průměrný věk sboru je cca 35 let.
Od roku 2001 je spolek pod uměleckým vedením sbormistra Romana Z. Nováka. V roce 2006 začala se sborem spolupracovat i druhá sbormistryne Klára Ježková.
Sepsal ing. Drahoslav Čítek dle těchto pramenů:
Hlahol průběžně přijímá nové členy. Pestrý repertoár. Zkoušky v pondělí a ve čtvrtek.
Předchozí zkušenosti se sborovým zpěvem výhodou. V případě zájmu kontaktujte paní sbormistryni Kláru Ježkovou.
© 2024 HLAHOL PRAHA | ReVitta – web a grafické studio